یک گزینه ی درمانی جدید برای کاردیومیوپاتی دیابتی

9سپتامبر 2019 - در مقاله ای که در مجله یExperimental Biology and Medicine  منتشر شده است، گزینه جدیدی برای درمان بیماری های قلبی در بیماران مبتلا به دیابت معرفی شد. در این تحقیق که توسط دکتر ZuoYing Hu از بخش قلب و عروق بیمارستان اول نانجینگ (چین) انجام شد، یک داروی تأیید شده توسط FDA که برای درمان نارسایی مزمن قلب استفاده می شود، عملکرد قلب را در یک مدل حیوانی دیابت بهبود بخشید.

اصطلاح دیابت به بیماریهایی اطلاق می شود که در آن چگونگی استفاده ی بدن از قندها، به ویژه گلوکز تغییر می کند. گلوکز منبع اصلی انرژی برای مغز و منبع انرژی مهمی برای کلیه ی سلولهای بدن است. سرانجام انواع دیابت منجر به افزایش بیش از حد گلوکز در خون می شود، که با گذشت زمان، سطح بالای گلوکز خون باعث ایجاد مشکلات جدی سلامت از جمله آسیب به رگ های خونی و اعصاب کنترل کننده قلب می گردد. کاردیومیوپاتی دیابتی (DCM) یکی از دلایل عمده ی مرگ و میر در بیماران دیابتی است. داروی  LCZ696، توسط FDA برای درمان بیماران مبتلا به نارسایی مزمن قلبی تأیید شده است. با این حال تاکنون، نقش LCZ696 در درمان کاردیومیوپاتی دیابتی مشخص نشده بود.

در مطالعه ی حاضر، دکتر Hu و همکارانش تأثیر درمان LCZ696 را در موشهایی با دیابت القا شده توسط استرپتوزوتوسین و در کاردیومیوسیتهای H9C2 تیمار شده با گلوکز بررسی کردند. در موشهای دیابتی تحت درمان با LCZ696 در مقایسه با موشهای غیر دیابتی تحت درمان با این دارو، کاهش آپوپتوز (مرگ سلولی)، التهاب، استرس اکسیداتیو، ریمدلینگ قلبی و اختلال عملکرد قلبی مشاهده شد. درمان LCZ696 همچنین بیان فاکتورهای آپوپتوتیک و پیش التهابی را در کاردیومیوسیتهایH9C2  تحت شرایط گلوکز بالا کاهش داد. این نتایج نشان می دهد که LCZ696 از طریق کاهش التهاب، استرس اکسیداتیو و آپوپتوز، DCM را بهبود می بخشد.

 دکتر Hu گفت: LCZ696 یکی از مهمترین پیشرفت های بالینی در زمینه ی قلب و عروق در طی 10 سال گذشته است. بررسی نقشLCZ696  در کاردیومیوپاتی دیابتی و مکانیسم های بالقوه ی مرتبط، ایده های درمانی جدیدی را برای درمان کاردیومیوپاتی دیابتی ارائه می دهد.

دکتر Steven R. Goodman، سردبیر مجله ی Experimental Biology & Medicine گفت: دکتر Hu و همکارانش نشان دادند که LCZ696 می تواند از یک مدل موش در برابر کاردیومیوپاتی دیابتی(DCM)  با کاهش استرس اکسیداتیو، مهار التهاب و تضعیف مرگ سلولی برنامه ریزی شده محافظت کند، این نتیجه نشان می دهد که این دارو که برای کاهش نارسایی قلبی تایید شده است، همچنین ممکن است در درمان DCM مؤثر باشد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-treatment-option-diabetic-cardiomyopathy.html